021-48814987

اختلال یادگیری در بزرگسالان | راهکارهای تشخیص و درمان

فهرست مطالب

اختلال یادگیری بزرگسالان، در اغلب موارد به دلیل عدم درمان اختلال یادگیری در کودکان بروز پیدا می‌ کند و دارای نشانه ‌ها و علائمی نسبتا مشابه و گاها حادتر است. تشخیص و درمان اختلالات یادگیری در بزرگسالان می بایستی توسط پزشک متخصص انجام گرفته و وجود علائم اولیه نمی تواند دلیل مناسبی برای ابتلا به اینگونه از بیماری ها محسوب گردد.

در این مقاله سعی بر آن داریم تا اختلال یادگیری در بزرگسالان را در کنار علائم و نشانه‌ های آن مورد بررسی قرار داده و راهکارهای مناسب برای کنترل علائم این نوع از اختلالات یادگیری معرفی نماییم؛ با آوای باران همراه باشید!

 

اختلال یادگیری در بزرگسالان

در اغلب موارد، افراد بزرگسالی که دچار اختلالات یادگیری هستند، در یافتن شغل و موقعیت اجتماعی مناسب در جامعه با مشکلات قابل توجهی مواجه هستند و حفظ شغل برای مدت طولانی امری چندان ساده به شمار نمی آید.

اصلی ‌ترین نیازهای این افراد

طبق نظرسنجی‌هایی که از افراد بزرگسال انجام شده است، اصلی ‌ترین نیازهای این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ارتباطات و مهارت‌ های اجتماعی
  • مشاوره شغلی
  • پرورش عزت نفس و اعتماد به نفس
  • غلبه بر وابستگی
  • مهارت ‌های بقا
  • آموزش‌ های حرفه‌ ای و شغلی
  • خواندن و نوشتن
  • تنظیم هزینه ‌های شخصی

از آنجایی که افراد بزرگسال مبتلا به ناتوانی ‌های یادگیری قادر نیستند تا به طور معمول به مراکز آموزشی استاندارد مراجعه کنند، در نتیجه آن ناگزیر هستند به منظور دریافت خدمات مورد نظر خود به مراکز و موسسه های آموزشی دیگر روی آورند؛ اما متأسفانه در اغلب این دسته از موسسه ها، تجهیزات لازم برای افراد مبتلا به اختلالات یادگیری بزرگسالان، پیش بینی نشده که در نتیجه آن چالش های پیش روی این افراد رفع نخواهد شد.

از این رو در ادامه قصد داریم شما را با روش‌های تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان و راهکارهای مناسب کنترل این اختلالات آشنا کنیم.

 

تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان

بهتر است بدانید از آنجایی که افراد مبتلا سال‌ های زیادی را با این مشکلات زندگی کرده و عملا وجود چنین چالش هایی برای آن ها عادی شده است، تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان امری نسبتا دشوار محسوب می گردد!

با این اوصاف اختلالات یادگیری در بزرگسالان دارای علائم اولیه ای است که مشاهده آن ها نیاز به مراجعه و بررسی توسط پزشک متخصص را پررنگ تر خواهد نمود؛ در این قسمت از مقاله به مهم ترین علائم این اختلالات خواهیم پرداخت؛ با آوای باران همراه باشید!

  • مشکل در درک اطلاعات و مطالب
  • چالش در حل محاسبات ریاضی، خواندن و نوشتن
  • سرعت پایین در یادگیری مهارت‌ های جدید
  • مشکل در حافظه و یادآوری مطالب
  • وجود مشکلات ارتباطی اعم از آرام و آهسته صحبت کردن و یا دایره لغات محدود
  • مشکلات مربوط به درک و پیگیری مکالمات
  • سختی در هماهنگی امور
  • عدم درک مفاهیمی مانند زمان و جهت

 

چه افرادی در معرض اختلال یادگیری در بزرگسالان هستند؟

بهتر است بدانید که به طور کلی عوامل مختلفی وجود دارند که می ‌توانند در تشدید و بروز اختلال یادگیری در بزرگسالان تأثیر قابل توجهی را داشته باشند که در ادامه این بخش از مقاله، به برخی از مهم ترین آن ها اشاره خواهیم نمود:

عوامل فیزیولوژیکی

در بررسی اولیه عوامل و علل فیزیولوژیکی اختلال یادگیری می بایستی احتمال وجود نقایص مربوط به بینایی، شنوایی یا ناهنجاری‌ های رفتاری در فرد بزرگسال را مورد بررسی قرار داد. :

  • عواملی مانند اختلالات متابولیکی
  • آسیب جدی و با شدت زیاد به ناحیه سر و یا جمجمه که مغز و سیستم‌ های عصبی فرد را تحت تأثیر قرار می ‌دهد
  • عوامل بیوشیمیایی اعم از هیپوگلیسمی و کم کاری تیروئید

و بسیاری از این دست عوامل، از مهم ترین عوامل شروع و یا تشدیدکننده انواع اختلال یادگیری در بزرگسالان محسوب می شوند که با معاینه پزشک متخصص و انجام آزمایشات مرتبط تا حد مناسبی قابل کنترل می باشند.

عوامل محیطی

محیط یکی از اصلی ترین فاکتورهای تأثیرگذار روی وضعیت سلامت افراد به حساب می‌ آید.

  • تولد زودرس
  • وزن کم در هنگام تولد
  • تغذیه نامناسب و ناسالم
  • پرورش در محیط پر از استرس و اضطراب
  • نبود رابطه عاطفی مناسب بین والدین و کودک
  • عدم توجه به فرد بیمار

و غیره زمینه ساز بروز و تشدید اختلال یادگیری در دوران کودکی هستند که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، تا دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا کرده و علائم آن حادتر خواهند شد

عوامل مربوط به ژنتیک در افراد

اطلاعات مرتبط با پیام های سیستم عصبی، یادگیری و همچنین حافظه توسط محتوای ژنتیکی هر فرد تعیین و مشخص می گردد. در حال حاضر انواع متفاوتی از بیماری‌ ها و ناهنجاری‌ های ژنتیکی وجود دارند که از نشانه‌های اختلالات یادگیری در بزرگسالان و کودکان محسوب می ‌شوند.

درمان اختلال یادگیری کودکان

مطابق با مطالعات انجام گرفته در سال های اخیر، این دسته از اختلالات هر قدر که در سنین پایین ‌تر و حتی الامکان در دوران کودکی شناسایی و مورد بررسی قرار گیرند، درمان و کنترل علائم مربوط به آن ها نیز ساده ‌تر و با احتمال بالاتری از موفقیت همراه خواهد بود.

 

تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان؛ زمان طلایی را از دست ندهید!

بهتر است بدانید که وجود اختلالات یادگیری بزرگسالان منجر به پیامدهای نه چندان مناسبی نظیر دلسردی، عدم اعتماد به نفس، کاهش عزت نفس و غیره خواهد شد که امری ناگوار محسوب می شود.

این عواقب پیامدهای جدی تری از جمله منصرف شدن آن ها از ادامه زندگی و دست کشیدن از تلاش برای بهبود آن، احساس خجالت به خصوص در جمع های نه چندان آشنا خواهد شد که به خودی خود می توانند زندگی فرد مبتلا به اختلالات یادگیری در بزرگسالان را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهند.

نکته ای که می بایستی به آن توجه داشت این است که با حمایت درست از اینگونه افراد می توان این اختلالات را تا حد مناسبی کنترل کرده تا در نتیجه آن، فرد مبتلا بتواند به اهداف مورد نظر خود در زندگی دست پیدا کنند.

تشخیص به موقع اختلالات یادگیری در بزرگسالان که عمدتا با علائم اولیه ای نظیر مشکل در خواندن، نوشتن، حل محاسبات ریاضی و غیره همراه است، می‌ تواند کمک بسزایی در بهبود بازدهی روند درمانی این افراد داشته باشند.

تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان و در ادامه، ایجاد حمایت ‌های لازم را برای کنترل علائم و پیامدهای حاصل از آن، موجب خواهد شد تا مهارت ‌های اجتماعی و یادگیری این افراد بهبود پیدا کرده که در نتیجه آن، نتایج مثبتی اعم از رضایت شغلی، بهبود شرایط زندگی و همچنین افزایش اعتماد به نفس آن ها را شاهد خواهیم بود.

در کنار موضوع فوق باید توجه داشت که عدم تشخیص و درمان به موقع اختلالات یادگیری در بزرگسالان می تواند در جنبه‌ های مختلفی از زندگی روزمره وی تاثیر جدی داشته باشد، در حالی که ممکن است فرد مبتلا به هیچ عنوان متوجه وجود چنین اختلالاتی نگردد.

به عنوان مثال می توان گفت که ممکن است فرد در برقراری ارتباط مشکلی نداشته باشد، اما در یادگیری مهارت‌های مهمی اعم از خواندن، نوشتن، حل محاسبات ریاضی و پردازش و درک اطلاعات جدید مشکل داشته باشد که عدم تشخیص وجود اختلالات یادگیری می تواند پیامدهای اجتماعی و روان شناسی جدی تر را به همراه داشته باشد.

حال در این قسمت از مقاله، به علائمی که می توانند در تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان کمک بسزایی داشته باشند، اشاره خواهیم نمود؛ با آوای باران همراه باشید!

 

اختلال یادگیری در بزرگسالان

 

علائم ناتوانی یادگیری در بزرگسالی

در ارزیابی و تشخیص اختلالات یادگیری در بزرگسالان، جمع ‌آوری اطلاعات مربوط به سابقه خانوادگی و رفتار فرد مورد نظر بسیار مهم و حیاتی بوده و می‌ تواند نقش بسزایی در تعیین این موضوع که آیا معیارهای ناتوانی یادگیری در مورد فرد صدق می ‌کنند و یا خیر تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

در کنار تاکید به بررسی توسط پزشک متخصص در این زمینه، وجود علائمی در رفتارهای تطبیقی می تواند نشانی از وجود اختلالات یادگیری در فرد باشند.

به صورت کلی رفتارهای انطباقی شامل موارد زیر می‌ شوند:

  • مهارت‌ های مفهومی: خواندن، نوشتن، شمارش
  • مهارت ‌های اجتماعی: مهارت ‌های بین فردی، مسئولیت اجتماعی، عزت نفس، اعتماد به نفس
  • مهارت ‌های عملی: انجام فعالیت ‌های زندگی روزمره، استفاده از پول، ایمنی، کارهای همیشگی و فردی

 

ارزیابی فرد بزرگسال جهت تشخیص ناتوانی یادگیری

همانطور که قبلا نیز مورد اشاره قرار گرفت، تشخیص ابتلا به اختلالات یادگیری در بزرگسالان، پس از بروز علائم اولیه آن می بایستی توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

ارزیابی و تشخیص این دسته از اختلالات، ممکن است با سوالاتی در خصوص موضوعات همراه باشند که پاسخ هرچه دقیق تر به آن ها تاثیر قابل توجهی در روند تشخیص خواهد داشت.

  • سابقه خانوادگی و اجتماعی فرد
  • تاریخچه رشد
  • مشکلات مربوط به سلامتی در دوران کودکی
  • سابقه آموزشی و تحصیلی فرد
  • داروی ‌های در حال مصرف و سابقه پزشکی
  • مشکلات و ناهنجاری‌ های مربوط به سلامت روان فرد
  • تفسیرهای خانواده از مشکلات رفتاری و یادگیری فرد
  • ارزیابی ‌های شناختی قبلی
  • بینایی و شنوایی سنجی
  • مشکلات مربوط به حرکت
  • فرهنگ و عرف های خانوادگی

عوامل موثر در ارزیابی اختلال یادگیری بزرگسالان

بهتر است بدانید که عوامل مختلفی می ‌توانند در تشخیص و کنترل علائم اختلالات یادگیری در بزرگسالان تأثیر داشته باشند. از مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محیط: تست تشخیص ناهنجاری یادگیری می بایستی در یک اتاق با نور مناسب، ساکت و خالی از هر گونه عوامل حواس‌ پرتی انجام گیرد.
  • میزان سلامت روان: اگر فرد اضطراب دارد، نباید ارزیابی انجام شود.
  • داروهای مصرفی: از آنجایی که داروها می‌ توانند روی عملکرد فرد تأثیر قابل توجهی داشته باشند، باید در حین انجام ارزیابی مورد توجه قرار بگیرند.
  • میزان انگیزه: به منظور اینکه ارزیابی به نتیجه دقیقی و قابل اطمینانی برسد، لازم است که فرد بهترین عملکرد خود را در طول فرآیند ارزیابی نشان دهد.
  • میزان خستگی: در کنار عوامل فوق، خستگی نیز می ‌تواند عملکرد فرد را در حین ارزیابی کاهش دهد؛ از این رو ارزیابی ‌ها نباید در زمانی که فرد خسته و با سطح انرژی پایین است، انجام گیرند.
  • واقع گرایی: در طول ارزیابی ممکن است فرد به صورت عمدی به منظور کسب امتیاز و تغییر نتیجه، خدمات و یا فعالیت‌ های خاصی که باید نظر گرفته شوند را انجام دهد که این امر نیز می تواند خطا ایجاد کند.
  • اختلالات حسی و دیگر اختلالات: عملکرد شناختی ضعیف را می‌ توان به برخی از سایر پارامترها نظیر مشکلات حسی، روانی و فیزیکی فرد ارتباط داد که این امر نیز می بایستی در نظر گرفته شود.

 

درمان اختلال یادگیری بزرگسالان؛ آیا درمان قطعی وجود دارد؟!

در حال حاضر با پیشرفت علم و تحقیقات انجام شده، روش ها و استراتژی‌ های زیادی برای درمان و کاهش علائم اختلالات یادگیری در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرند که در این قسمت از مقاله، مهم ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد؛ با آوای باران همراه باشید!

  • برنامه‌ های یادگیری فردی : توسعه برنامه‌ های یادگیری شخصی سازی شده که می ‌تواند نیازها و نقاط قوت خاص فرد را تقویت کند، می‌ تواند تأثیر قابل توجهی در کنترل اختلالات یادگیری در بزرگسالان داشته باشد.
  • فناوری ‌های کمکی : بهره گیری از فناوری ‌های کمکی اعم از نرم افزار تبدیل متن به گفتار و یا ابزارهای مربوط به نقشه ذهنی، به منظور حمایت از یادگیری فرد در حل چالش ‌های مربوطه نیز می ‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند.
  • توان بخشی شناختی : شرکت در برنامه‌ های توان بخشی شناختی به منظور بهبود عملکردهای شناختی فرد اعم از حافظه و توجه از طریق انجام تمرین‌ های هدفمند در درمان اختلال یادگیری فرد نیز به طرز مناسبی موثر می باشند.

 

تمرین‌ های اختلالات یادگیری در بزرگسالان

بهتر است بدانید که تجربه‌ های ناموفق و همچنین رفتارهای نامناسبی که در مقابل فرد مبتلا به اختلالات یادگیری در بزرگسالان ، باعث کاهش عزت نفس وی شده و فرد احساس ارزشمندی و کارایی خود را از دست می دهد.

در این شرایط در هر زمان که در انجام تمرینات و فعالیت‌ های مربوط به اختلالات یادگیری اشتباهی رخ می دهد، دلیل عدم موفقیت اشتباها به ناتوانی آن ها نسبت داده می شود که در چنین شرایطی فرد به گفتگوی درونی با خود می‌ پردازد و جملات منفی زیر را تکرار می کند:

  • من یاد نمی ‌گیرم.
  • من هوش کمی دارم.
  • من نمی‌توانم این کار را انجام دهم.

در این مواقع باید سعی کرد با بیان جملات صحیح، عدم موفقیت را به عوامل دیگری که واقعیت دارند، نسبت داد تا در نتیجه آن، فرد مبتلا به اختلالات یادگیری در بزرگسالان نیز از آن پیروی کرده و عدم موفقیت خود را نسبت به آن عوامل بسنجد.

در این شرایط اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی فرد حفظ شده و به طرز بهبود پیدا می‌ کند. جملات زیر می‌توانند نمونه ‌های مناسبی در این زمینه باشند:

  • من می ‌توانم یاد بگیرم، اما چون تمرکز نکردم، یاد نگرفتم.
  • من می‌ توانم یاد بگیرم، اما چون وقت زیادی نگذاشتم، یاد نگرفتم.
  • من قادر هستم یاد بگیرم، اما چون دقت زیادی به خرج ندادم، یاد نگرفتم.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر آن نمودیم تا مفهوم اختلالات یادگیری در بزرگسالان را در کنار علائم اصلی و نشانه‌ های آن مورد بررسی قرار دهیم؛ همچنین، به معرفی روش‌ های تشخیص و راهکارهای مناسب به منظور بهبود این دسته از اختلالات پرداختیم.

 

سوالات متداول

اختلال یادگیری تا چه سنی ادامه دارد؟

اختلال یادگیری می ‌تواند در سال‌ های اولیه مانند سنین مدرسه به شکل خفیف بروز کند و اگر به موقع تشخیص و کنترل نگردد، ممکن است تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند!

اختلال یادگیری و عقب ماندگی ذهنی چه تفاوتی دارند؟

در اختلالات یادگیری، ناهنجاری یادگیری ناشی از هوش کودک نیست، اما مشکلات یادگیری در کودکان عقب مانده ذهنی، ناشی از بهره هوشی پایین و ظرفیت یادگیری محدود آن ها است.

اختلال یادگیری ناشی از چیست؟

اختلالات و ناهنجاری‌ های یادگیری به دلیل وجود عوامل ژنتیکی که عملکرد مغز را تغییر داده و در نتیجه آن بر یک یا چند فرآیند شناختی تأثیر می‌ گذارند، ایجاد می گردد. این نوع مشکلات پردازشی در یادگیری مهارت‌های اساسی اعم از خواندن، نوشتن و حتی حل محاسبات ریاضی نیز تاثیرگذار خواهند بود.

 

منبع مفید : starnetregionii

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

انتخاب مشاوره(Required)
نوع مشاوره(Required)

کلینیک آوای باران